Як пояснити дітям особливості модальних дієслів?
Учні починають
вживати модальні дієслова, не вникаючи в їх особливості, не усвідомлюючи для
чого вони потрібні, не розуміючи їх важливості.
В моїй
практиці виробилися ефективні прийоми введення поняття модальних дієслів.
Пояснення спирається на знання учнів з рідної мови.
Розмова
починається із запитання. До речі, будь-яке пояснення має починатися із
запитання, щоб активізувати пізнавальні можливості дітей.
Вчитель: Хто
може пояснити, що таке модальні дієслова?
Часто учні
просто називають окремі з модальних дієслів. Пояснити для чого вони потрібні
учні не можуть. Їх відповіді різноманітні, але неправильні. Коли потік
пропозицій зменшується, й учні усвідомлюють недостатність своїх знань, тоді
вчитель продовжує розмову.
В.: Давайте
з’ясуємо, в чому полягає особливість модальних дієслів, чим вони відрізняються
від звичайних дієслів. Поясніть,
наприклад, дієслово «ходити»: уявіть, до вас звернувся інопланетянин, щоб ви
роз’яснили йому значення цього слова.
Діти активно
пропонують різні пояснення, активно допомагаючи словами й демонструючи ходіння.
В процесі такого обговорення при допомозі вчителя приходимо до визначення:
ходити – це пересуватися за допомогою переставляння ніг. Відразу вчитель задає
наступне запитання
В.: Що означає
дієслово «літати»?
Дехто з дітей
намагається махати руками, як крилами, але частина дітей вже чітко формулює:
літати – це пересуватися за допомогою крил. Вчитель продовжує підводити учнів
до важливого узагальнення
В.: Що означає
дієслово «читати»?
Учні швидко
формулюють визначення: читати – це здобувати інформацію за допомогою очей.
Тепер діти приходять до узагальнення, що дієслово вказує на дію, яка деяким
способом виконується.
Настає мить
для проблемного запитання
В.: Що означає
дієслово «могти»?
Після кількох
невдалих спроб сформулювати пояснення слова, діти перевіряють чи це слово
насправді є дієсловом. Впевнившись, що воно відповідає на запитання «що
робити?», вони усвідомлюють: «могти» - відрізняється від попередніх дієслів.
Щоб допомогти їм усвідомити в чому відмінність, вчитель може навести допоміжне
запитання
В.: На яку дію
вказує слово «могти»? Яким чином виконується ця дія?
Поступово учні
усвідомлюють, що слово «могти» не вказує на жодну дію. А на що воно вказує? На
можливість виконання якоїсь дії. Чи є ще подібні дієслова? Діти швидкої
знаходять і з’ясовують, що вони вказують на можливість, необхідність чи
бажаність певної дії. Такі дієслова називають модальними. Вони вживаються
обов’язково із звичайним дієсловом.
Залишилося
зробити підсумки: модальні дієслова не вказують ні на яку дію, а тільки на
можливість, необхідність чи бажаність цієї дії. В цьому полягає їх особливість.
З цього
моменту учні чітко розуміють в чому полягають особливості модальних дієслів, що
дуже важливо для подальшої осмисленої роботи з ними.
Немає коментарів:
Дописати коментар